Een koffietje om wakker te blijven? Opgelet!

Een koffietje om wakker te blijven? Opgelet!

De examens komen eraan en misschien heb je problemen om wakker te blijven tijdens de blok. Met een koffietje houd je het misschien wel vol. Tenzij je liever een energiedrankje wilt? Of een cola (met of zonder suiker) om je een boost te geven? Een goede raad: niet te snel met die dingen!

Al deze drankjes bevatten cafeïne, wat op zichzelf niet zo erg is. Maar als je er te veel van drinkt of aan bepaalde kwaaltjes lijdt, kunnen er problemen ontstaan. Voor je eraan begint, weet je dus maar beter wat het is, niet?

Het gaat hier om een alkaloïde, zoals nicotine of morfine.

Technisch gezien is cafeïne een chemische stof die we alkaloïde noemen. Dit betekent dat het een organische stof is (afkomstig van een levende soort) met ten minste één stikstofatoom in haar molecule. Nicotine is bijvoorbeeld een alkaloïde. Morfine ook.

Cafeïne wordt, in meer of mindere mate, in heel wat planten aangetroffen. We denken hierbij (uiteraard) aan koffie, maar ook aan thee, guarana, cacao of kolanoten, die hun naam gaven aan een van de meest populaire frisdranken op aarde. Cafeïne kun je ook in een laboratorium produceren, door chemische synthese.

 

Na inname wordt de stof snel opgenomen door het lichaam. Het zou ongeveer vijf minuten duren voor de cafeïne die je doorslikt van je spijsverteringsstelsel in je bloed terechtkomt en de hersenen bereikt. Deze molecule heeft inderdaad het vermogen om naar de hersenen te gaan. Daarom zegt men dat ze het centrale zenuwstelsel stimuleert. De belangrijkste effecten hebben betrekking op het hart, dat sneller gaat slaan. Ook de bloeddruk stijgt.

Eenmaal opgenomen blijft de molecule meerdere uren aanwezig in het lichaam. Bij een gezond persoon duurt het naar schatting 4 tot 6 uur om de helft van de dosis cafeïne af te breken.

Resultaat: we voelen ons wakkerder, levendiger en minder moe. De effecten van cafeïne op de slaap zijn bekend. We slapen moeilijker in en de duur en kwaliteit van de slaap nemen af. Wat een probleem kan zijn als je te laat op de dag koffie drinkt ...

 

 

Wil je meer weten? Dan klik hier.

Voordelen, maar ook risico’s!

Slaapgebrek heeft tal van gevolgen. Het kan leiden tot slaperigheid overdag, die je dan weer wilt bestrijden met cafeïne waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Slaapgebrek kan ook je cognitieve vaardigheden aantasten en dus een negatief effect hebben op je schoolprestaties. Maar er zijn nog andere gevolgen, zoals een verhoogd risico op bepaalde ziekten: hoge bloeddruk, diabetes, obesitas, angst ... O ja, cafeïne vergroot ook het risico op uitdroging. Denk dus even na wanneer je voor het sporten een cola of energiedrankje wilt bestellen, bijvoorbeeld.

We zeggen dit niet zomaar! Koffie is de belangrijkste bron van cafeïne bij volwassenen, maar het lijkt erop dat energiedrankjes goed zijn voor 15 % van de cafeïne-inname bij kinderen.

Opgepast voor verslaving!

Volgens het Belgische antigifcentrum is er wel degelijk gevaar voor verslaving. Braken, rusteloosheid, beven en zelfs hoofdpijn, het zijn allemaal mogelijke gevolgen van te veel cafeïne.

Wat moeten we dan drinken en hoeveel? Ideaal voor het lichaam is water drinken. Als je toch op cafeïne rekent om je een boost te geven tijdens de examens, overschrijd dan de limieten niet. 

In België adviseert de Hoge Gezondheidsraad maximaal 400 mg of zelfs 300 mg cafeïne per dag.  Voor kinderen jonger dan 12 jaar is dit maximaal 2,5 mg/kg/dag. En voor jongeren? Een totaal van 100 mg per dag is de absolute limiet.

Heel goed, maar wat betekent dit concreet? Je zult versteld staan!

- Een blikje cola van 330 ml bevat ongeveer 45 mg cafeïne.
- Een blikje energiedrank van 250 ml bevat 80 mg!
- Een kop koffie bevat gemiddeld 100 tot 170 mg (afhankelijk van de koffie en de bereiding)
- Een reep pure chocolade van 45 g bevat 31 mg. Bij een reep melkchocolade is dat 10 mg.

Koffie, cola, energiedrank of chocolade om de examenperiode goed door te komen? Toch maar niet. We weten allemaal dat een evenwichtig leven, gezonde voeding en regelmatig en voldoende slapen de meeste kansen op succes biedt. Het ideale scenario? Regelmatig studeren vóór de blok natuurlijk!

De laatste loodjes, de vakantie is in zicht. Veel succes!

 

Reageer

Fijn dat je van je laat horen!